Skip to main content

Cerpen : Suatu Hari Di Bukit Broga

Kenangan yang mengembalikan ingatanku...”

Sejak tersedar dari koma, Farina sering tertanya-tanya. Di manakah dia? Siapa dia dan... Mengapa dia perlu terlantar selama berbulan-bulan sedangkan orang lain gembira tanpa dugaan pun. Lebih-lebih lagi dia perlu menghadapi amnesia. Dia langsung tidak mengenali sesiapa pun kecuali mama dan papanya.

“Arin?” sapa seseorang yang dia tidak mengenalinya.

“Awak siapa? Macam mana awak boleh tahu nama saya?” ujar Farina. Matanya kembali memandang kolam ikan di taman mini rumahnya.

“Aku Amira. Takkan kau tak ingat siapa aku walau sikit pun? Aku kawan kau Rin.” getus Amira.

“Maaf, tak. Aku amnesia. Aku tak boleh ingat sesiapa pun kecuali mama dan papa aku.”

Amira terdiam. Dia memegang tangan Farina lembut. “Aku tahu macam mana nak pulihkan ingatan kau. Ikut aku esok pergi satu tempat. Tempat tulah kita sama-sama menggila dan kat situlah seseorang yang kau cintai jaga kau sampai kau jatuh. Mungkin kau hilang ingatan sebab kau tahu dalam hati dia masih sukakan cinta pertama dia...” terang Amira.

“Eh yeke? Bukan ke mama aku cakap aku kemalangan sampai aku koma?” Farina tidak puas hati. Kepalanya terasa sakit apabila mahu mengingati perkara yang sudah berlalu.

Keesokannya, Amira menjemput sahabatnya dari rumah dan terus ke bukit Broga. Mata Farina kaku melihat keindahan bukit itu. Kepalanya terasa sakit. Dia sukar untuk ingat. “Mira, tak boleh ke kau cerita semua? Aku dah penatlah asyik nak mengingat. Kepala aku sakit.”

Amira senyum sinis. “Kejap.”

Selang beberapa minit, seorang jejaka datang dan memainkan lagu memori berkasih yang dinyanyikan oleh Achik dan Nana. Farina terkedu. “Siapa dia?”

“Assalamualaikum, Farina. Saya dah lama tunggu awak. Saya rindu awak, sayang.” ujar lelaki itu. Lelaki itu ialah Adi. Adi merupakan teman lelaki Farina sejak mereka berumur tujuh belas tahun lagi. Sehingga kini, Adi masih setia.

Amira senyum lantas meninggalkan mereka.

“Waalaikumussalam. Maaf, saya tak kenal awak.” balas Farina. Dia berpeluk tubuh.

“Tapi saya rindu awak. Rindu tentang kita. Takkan awak tak ingat tempat ni? Dan... Lagu memori berkasih tulah yang menemukan kita dulu.” kata Adi.

Farina menggeleng.

“Saya nak mintak maaf kat awak sebab dulu saya masih cintakan cinta pertama saya dan selalu tak ada masa dengan awak. Awak tau, saya bagai nak gila bila nampak awak jatuh dari bukit ni dulu? Masa tu kali kedua kita pergi mendaki.”

“Oh macam tu. Maknanya dulu awak menduakan perasaan sayalah? Pendapat saya walaupun saya tak ingat awak, awak tak patut buat macam tu. Saya rasa mesti saya jatuh dari bukit tu sebab saya terlalu pendam perkara tu.”

“Sebab tu saya rasa serba salah sampai sekarang.”

Kaki Farina tersalah langkah. Kakinya tersadung batu lantas jatuh terhantuk. Darah dari kepalanya deras mengalir. Pandangannya gelap seketika.

Tiga hari kemudian...

Farina sudah ingat segala-galanya. Rupa-rupanya disebabkan terlalu cemburu dia jatuh dari bukit Broga itu. Kali ni dia pergi ke Port Dickson untuk menenangkan fikirannya. Dia cuba untuk melupakan tapi semakin dia mahu melupakan, rindu itu datang menghantui dirinya.

“Argh!!!” laungnya sambil ditemani bunyi deruan air laut. Dia membaling batu-batu kecil ke dalam laut.

“Rindu itu fitrah. Tipu kalau awak cakap, awak tak rindu saya dan mahu melupakan semua kenangan yang kita dah cipta? Kenapa awak diam Farina? Jawablah sayang!” ujar Adi sambil mendekati Farina.

Air mata Farina deras mengalir. Dia terkedu dan tidak terkata apa. “Saya tak rindu. Saya langsung tak rindu awak.”

“Tipu. Amira cakap awak dah ingat semuanya. Please sayang, say something.”

Farina melangkah jauh. Adi sempat mencapai tangannya. “Kali ni, saya tak sanggup nak tengok perempuan yang saya cintai cedera lagi.”

“Awak masih cintakan Tirah? Bukan ke perasaan awak tak pernah berubah walau sikit pun? Lima tahun awak sukakan dia dan awak tau, betapa sakitnya hati saya ni... Memanglah Tirah ada orang lain. Tapi saya cemburu jugak. Saya tak boleh terima kenyataan sebab bagi saya, saya ni orang asing dalam hidup awak,” ujar Farina.


Adi diam. Dia cuba melupakan gadis yang bernama Tirah namun sukar. Tapi dia tetap salah kerana dia, Farina jatuh dari bukit Broga. Hatinya berbelah bagi. “Maaf sayang, saya tetap tak boleh lupakan dia,” getus Adi.

“Jadi, lupakan saya. Anggaplah saya tak pernah wujud dalam hidup awak. Sia-sialah semua kenangan kita tu kalau awak masih cintakan orang lain. Dahlah, semoga awak bahagia dengan dia atau orang lain.” kata Farina.

Adi mengeluarkan kotak cincin yang berbentuk hati lalu menghulurkan pada Farina. “Sayang, saya datang sini bukan nak gaduh tapi nak melamar awak. Sudikah awak jadi isteri saya?”

Farina merenung cincin itu. Persoalannya sekarang, macam mana Adi tahu dia berada di Port Dickson? Oh lupa. Amira... Pasti Amira yang memberitahunya.

“Tak guna kalau kita kahwin pun awak masih simpan hati kat orang lain,” desisnya.

Adi pantas menyarunkan cincin itu di jari manis Farina. “Saya nak buktikan yang kali ni cinta saya bukan main-main dan cinta ini juga yang akan membawa kita ke pelamin.”

Farina diam. “Betul?”

Adi mengangguk. “Awaklah jodoh yang saya cari selama ni. Bukan Tirah dan bukan orang lain. Tirah ialah masa silam saya dan awak masa depan saya. Sejak awak koma, awak tak tau dah berapa banyak air mata saya mengalir untuk awak? Bila dengar awak dah sedar, hati saya dah cukup gembira. Tapi malangnya, awak amnesia. Awak langsung tak ingat saya. Nur Farina, saya ikhlas cintakan awak dan sayangkan awak. Kalau boleh saya nak awak jadi makmum dan ibu kepada anak-anak saya dunia dan akhirat.”

Setahun kemudian...

Akhirnya Farina dan Adi menjadi pasangan yang paling bahagia. Kini, Farina bakal melahirkan cahaya mata lelaki. Benarlah kata orang, cinta pertama mungkin jadi cinta yang terakhir tapi cinta pertama tak semestinya akan kekal di dalam hati selamanya.

“Saya sayang awak Adi...”

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman bekerja di Mydin *Baca ni wajib !!!

Assalamualaikum hai korang! Selamat petang semua...  Sihat ke semua? Sekarang ni musim sejuk kan means semua tempat pun hujan and sejuk je. Ira setakat ni sihat alhamdulillah. Cuba rasa burnout sikit haritu. Badan penat maybe. Cian dia hehe Okay back to the topic, Memandangkan ramai yang tanya kerja dekat mydin ni macam mana. Nak hantar resume macam mana, dokumen apa diperlukan, cuti bila and so on. So yah, Ira akan explain dekat sini.  WAJIB BACA! Ira memang bermula dengan intern tau. Ira intern sebagai hr dekat branch SJH means Subang Jaya Hypermarket. Intern sepatutnya 3 bulan tapi disebabkan ada masalah sikit then jadi la 5 bulan. So tak nak panjang2 pasal intern sebab Ira dah cerita haritu and now nak cerita pengalaman kerja betul betul pulak. Kerja dekat mydin subang jaya ni bukan first kerja tau. Actually memang first kerja laa sebab kat mydin jugak la Ira ada pengalaman probation period kena perfomance appraisal bagai. Sebelum ni ada je Ira kerja dekat tempat lain. Banyak penga

Cerpen : LEPASKAN AKU

K ENANGAN… Ya, kenangan itu memang susah untuk dilupakan kerana kenangan itu sentiasa ada di setiap perjalanan hidup kita. Begitulah dengan kisah hidup Naura Delisha yang sentiasa dihimpit dengan kenangan yang penuh dengan drama manusia. Bak kenangan pahit, manis bagai berada di awang-awangan semuanya sudah Naura lalui. Lima tahun dia menanti seseorang yang tak pernah nampak usahanya untuk mendapatkan kasih sayang mereka kembali. Lima tahun juga dia sanggup menolak mana-mana cinta demi permata di dalam hatinya. Naura cukup menjaga hati dan juga dirinya selama lima tahun ini sehingga dia berjaya menggulung segulung ijazah di University Oxford, United Kingdom. Setahun sekali dia pulang ke Malaysia untuk melawat keluarganya dan berhasrat untuk bertemu Iskandar. Tetapi, lelaki itu sering memberikan alasan untuk mereka bertemu. Disebabkan itulah Naura nekad untuk berubah dan juga mengubah dirinya sehingga menjadi cantik dia tidak menyangka sifat lemah lembutnya juga turut berubah. Dia

Betul ke Collagen Plus Vit E tu bahaya ?

Assalamualaikum guys... Ekceli Ira dah banyak buat research pasal produk collagen plus vit e ni. Ramai kata bahaya tapi Ira still tak percaya. Nak percaya tapi susahlah sebab Ira masih pakai produk ni kan. Krim siang dia Ira dah jarang pakai tapi kulit Ira okay jek. Takut jugak bila kata bahaya kan. Katanya ada banyak merkuri. So sekarang Ira selalu pakai sabun dia jelah. Niat nak tukar pakai Dnars. Tengok Dnars mahal sangat tak jadi nak beli. Dah cakap dah dengan mak yang Ira nak beli produk Dnars tu. Mak Ira cakap habis kan je dulu krim dia tu. Krim malam dah habis dah. Dah lama sangat lah Ira tak pakai krim malam tu. Nak tunjuk Ira tak sempat nak ambik gambar. Hehe.  Seriusly mula2 Ira pakai produk ni kulit Ira tak menggelupas pun cuma rasa pedih sikit je pastu macam keluar panau sikit. Then lepas sebulan baru kulit Ira okay. Ira pakai produk ni dah nak masuk 3 bulan dah. Ira rimas jugak bila ramai kawan2, cikgu2 Ira cakap kulit Ira dah putih. Putih lah sangat ~ Dalam